In 2016 zijn het jongerenloket, regionale RMC trajectbegeleiding en lokale leerplicht samengevoegd en onderdeel geworden van het team Jong. De bedoeling was om meer preventief en integraler te werken. We zijn nu bijna drie jaar verder. Hoe is dit samenvoegingsproces verlopen? Heeft de samenvoeging bijgedragen tot de in 2016 gestelde doelen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, zijn er nog verbeterpunten? Op welke wijze is dit proces geëvalueerd? Graag ontvangt Amersfoort2014 de verslagen van deze evaluaties met verbeterpunten en aanbevelingen?
In het leerplichtverslag wordt een aantal keren gemeld dat de invoering van de AVG invloed heeft gehad op veel werkprocessen en de voortgang van projecten en ook heeft geleid tot andere trajecten. Dit doet zich o.a. voor bij ziektemeldingen, waarbij eerst de GGD-arts onderzoek moet doen. Het heeft zelfs geleid tot het afschaffen van preventieve spreekuren in het VSO en het praktijkonderwijs.Kan de invoering van de AVG beschouwd worden als een verbetering of als een verslechtering van de aanpak? Graag een nadere toelichting. Indien er sprake is van een verslechtering: wat kan er gedaan worden om de aanpak te verbeteren?
Wat is de verklaring voor het grote verschil in het aantal relatief en overig relatief verzuim tussen voortgezet onderwijs/MBO en het PO en (V)SO? Speelt de mate waarin het verzuim per onderwijstype wel of niet adequaat wordt geregistreerd daarbij een rol?
De toename van met name het relatief verzuim wordt in het leerplichtverslag toegeschreven aan een verbeterde registratie op de scholen. Hoe weet de gemeente dat? Zijn er ook andere verklaringen voor de toename? Graag een nadere toelichting op de toename van het relatief verzuim oer schoolsoort.
Het aantal processen verbaal is nauwelijks toegenomen in 2017-2018, terwijl het aantal meldingen van verzuim wel flink is toegenomen. Hoe is dat te verklaren? Op welke wijze is dat onderzocht en wat heeft dat opgeleverd? Hoe gaat de gemeente ervoor zorgen dat er beter gehandhaafd wordt bij een toename van het aantal verzuimmeldingen?
Het absoluut verzuim is in 2017-2018 afgenomen. Dat is een goede ontwikkeling. Toch volgden er in 2017-2018 nog 27 leerlingen geen onderwijs. Zijn al deze leerlingen in beeld geweest bij de leerplichtambtenaar? Heeft de leerplichtambtenaar met de betreffende ouders en leerlingen persoonlijk contact gehad in 2017-2018? Hoe lang ( in schooljaren) duurt het absolute verzuim al van de betreffende 27 leerlingen? Wat zijn de oorzaken van het niet volgen van onderwijs ( de aard van het absoluut verzuim)?
Citaat uit het verslag: ‘Team leerplicht werkt intensief samen met de wijkteams’. Hoe verloopt deze samenwerking? Is deze samenwerking ook geëvalueerd? Zo ja, op welke wijze? Graag ontvangt Amersfoort2014 de verslagen van deze evaluatie(s).
Citaat: ‘ We blijven wel preventief werken door aan te sluiten bij zorgadviesteam-overleggen op scholen’. De brugfunctionaris is een nieuwe functie die onlangs is ingevoerd om de contacten tussen de wijkteams en de scholen te onderhouden. Speelt deze brugfunctionaris ook een rol in de contacten tussen de leerplicht, de wijkteams en de scholen? Hoe verlopen die contacten?