De wekenlange verkeerschaos in Hoogland doet de gemoederen in Hoogland nog steeds hoog oplaaien. De combinatie van het langdurig afsluiten van ontsluitingswegen in Hoogland in combinatie met andere verkeersbelemmerende werkzaamheden (o.a. afsluiting gedeelte Engweg, werkzaamheden en afsluiting fietspaden rondom Hoogland en snoeiwerkzaamheden) door zowel de gemeente Amersfoort als de provincie Utrecht (Bunschoterweg), de voor fietsers zeer onveilige (!) nieuwe bestrating van de Hamseweg.
En daar bovenop het openen van een GGD-priklocatie op de Hamseweg hebben gezorgd voor een wekenlange verkeerschaos, grote ergernis, zware verkeersongevallen en lange tijdrovende files (tot wel 30/45 minuten!) om het dorp in- en uit te komen. Amersfoort2014 vraagt zich af hoe het mogelijk is dat al deze activiteiten in de weken 41 t/m 44 tegelijkertijd werden uitgevoerd. Waarom is dit op deze manier toegestaan en goedgekeurd door dit College? Waar was de regie van het College van B&W?
Ter onderbouwing hebben wij onderstaande observaties in Hoogland opgehaald om de ernst van de ontstane chaos te kunnen omschrijven.
De GGD-priklocatie, waar per dag honderden zoekende oudere automobilisten naartoe rijden, was nog niet geopend of de ontsluitingsweg Zevenhuizerstraat/ Oude Kerklaan naar de Rondweg Noord werd dagenlang afgesloten! Om het nog moeilijker te maken, werd ook de Hamseweg dagenlang wegens werkzaamheden afgesloten. Bij de rotonde Hamseweg/Zevenhuizerstraat/Van Boetzelaerlaan was de wekenlange verkeerschaos het grootst. Dit kwam door parkeerplaatszoekende automobilisten, de verkeersremmende verkeerslichten bij de Bunschoterstraat en het grote aanbod van auto’s dat het dorp wilde verlaten of wilde binnenkomen via de Van Boetzelaerlaan. De hardwerkende verkeersbegeleiders bij de GGD-priklocatie konden het bij lange na niet aan en er ontstonden bij de priklocatie en de aanliggende wegen zeer gevaarlijke verkeerssituaties.
Op het moment dat de veel te kleine parkeerplaats naast de priklocatie, met slechts één in-uitrit, vol was, werden de zoekende en dolende automobilisten de Hamseweg ingestuurd en moesten ze het zelf maar uitzoeken, met als gevolg dat auto’s omkeerden en er vervolgens gevaarlijke situaties ontstonden voor fietsers en voetgangers en er ook veel parkeeroverlast ontstond. In diezelfde tijd vond de provincie het nodig om op een maandag bij de verkeerslichten Bunschoterstraat/van Boetzelaerlaan markeringswerkzaamheden uit te voeren en de afslag naar de priklocatie gedeeltelijk te blokkeren….toen was de ellende compleet!
Amersfoort2014 vraagt zich af wie in dit college van B&W verantwoordelijk is voor het ontbreken van regie wat geleid heeft tot deze onacceptabele situatie. Welk collegelid is verantwoordelijk voor de communicatie met de bewoners? Welk collegelid is verantwoordelijk voor het ontbreken van de communicatie met de provincie? Wie was de verantwoordelijke en coördinerende wethouder? Amersfoort2014 heeft vernomen dat het College van B&W voor de Hooglanders volledig onzichtbaar was en zij voelden zich aan hun lot over gelaten.
Amersfoort2014 vindt dat dit soort situaties niet mogen gebeuren, in welke wijk of dorpskern dan ook. Wij vinden dat het College lessen moet trekken uit deze situatie, regie moet nemen bij dit soort ingrijpende maatregelen en werken die in elkaar grijpen en verantwoording moet afleggen over de ontstane chaos in Hoogland. Tevens zal het College moeten aangeven welke bestuurlijke en ambtelijke maatregelen genomen moeten worden om dit soort wanorde en gebrek aan regie in de toekomst te voorkomen.